تاثیر ریدایرکت 301 بر سئو
آیا ریدایرکت 301 در سئو، می تواند بر رتبه بندی گوگل تأثیر بگذارد؟
ریدایرکت، درواقع به معنی تغییر مسیر است که به دلایل مختلفی برای صفحات وبسایت ایجاد شده است. با استفاده از ریدایرکت 301 علاوه بر اینکه مسیر کاربران تغییر می کند، اعتبار صفحه قدیمی را نیز به صفحه جدید منتقل می کند. درواقع، ریدایرکت 301، یک عامل رتبه بندی برای گوگل است.
زمانی که یک صفحه وب به طور دائم به یک مکان جدید منتقل شده است، قطعا ریدایرکت 301 بهترین روش SEO است.
اما آیا واقعا می تواند بر رتبه بندی گوگل تأثیر بگذارد؟
برای اطلاع از اینکه آیا ارتباطی بین ریدایرکت های 301 و رتبه بندی بهبود یافته گوگل وجود دارد یا خیر، در ادامه با ما همراه باشید.
ریدایرکت های 301 چیست؟
ریدایرکت 301، یک تغییر مسیر سمت سرور برای URL است که برای همیشه تغییر کرده است.
شما می توانید از ریدایرکت 301 برای بخش های زیر استفاده کنید:
- تغییر مسیر از HTTP به HTTPS
- انتقال از یک دامنه قدیمی به دامنه جدید
- بهینه سازی URL Slugs برای پست ها و صفحات موجود
- انتقال به یک پلت فرم وب سایت جدید
- تغییر URL صفحات از https://domain.com/page.html به https://domain.com/page/
بیشترین بحث درمورد پیرامون ریدایرکت های 301 در سئو، بر این موضوع متمرکز است که آیا رتبه صفحه نیز از URL قدیمی به URL جدید منتقل می شود یا خیر. یا اگر لینک های ورودی برای URL قدیمی وجود داشته باشد، آیا آنها به طور خودکار در URL جدید اعمال می شوند؟
شواهدی علیه ریدایرکت 301 در سئو به عنوان یک عامل رتبه بندی
هر صفحه ای که در گوگل ایندکس می شود، یک اعتبار دارد. این اعتبار می تواند منفی یا مثبت باشد یا مقدار آن کم یا زیاد باشد. بر اساس همین اعتبار نیز رتبه ها در نتایج گوگل مشخص می شوند. در مورد ریدایرکت 301 به عنوان یک عامل رتبه بندی، به طور رسمی چیز زیادی گفته نشده است.
در سال 2012، مت کاتز، رئیس تیم وب اسپم گوگل (Google’s Webspam Team) نشان داد که گوگل تعداد نامحدودی ریدایرکت را دنبال خواهد کرد. حتی اگر یک صفحه به صفحه دیگر، بارها و بارها هدایت شود، گوگل چندین پرش انجام می دهد. این را نیز درنظر داشته باشید که Googlebot ممکن است پس از چهار تا پنج پرش، دنبال کردن ریدایرکت ها را متوقف کند.
در سال 2013، کاتز تأیید کرد که درصد کمی از رتبه صفحه در ریدایرکت 301 از بین می رود. در حالی که برخی از متخصصان سئو، ضرر 15 درصدی از ریدایرکت را نقل می کنند.
در سال 2016، جان مولر به این سؤال پاسخ داد که آیا ریدایرکت های 301 باعث تغییر رتبه صفحه می شود یا خیر.
“به شما اطمینان می دهیم که نوسانات، ممکن است با هر تغییر مسیر اتفاق بیفتد. ما نمیتوانیم تضمینی صددرصد برای آن ها ارائه بدهیم، اما به شما می گوییم که رتبه صفحه معمولا با حرکت HTTP به HTTPS تغییر چندانی نمی کند.”
“…برای تغییر مسیرهای 301 یا 302 از HTTP به HTTPS، هیچ رتبه صفحه ای از بین نمی رود.”
در سال 2019، جان همچنین تأیید کرد که HTTPS و گواهی امنیت SSL به عنوان یک فاکتور بر رتبه بندی جستجوی وب سایت تأثیر می گذارد. تغییر مسیر یک وب سایت از HTTP به HTTPS مناسب ترین راهی است که ریدایرکت 301 را به فاکتورهای رتبه بندی مرتبط می کند.
در سال 2020، مولر پیامدهای احتمالی SEO را مورد بررسی قرار داده است. ریدایرکت ها، می توانند بر سرعت وبسایت تأثیر منفی بگذارند. این مورد را نیز توجه داشته باشید که گوگل فقط تا پنج “پرش” را در زنجیره ریدایرکت دنبال می کند و بعد از آن متوقف می شود.
در سال 2021، گوگل راهنمای ریدایرکت ها و جستجوی گوگل را در اسناد سئوی خود به روز کرد و تأیید کرده است که از بین انواع ریدایرکت ها، ریدایرکت 301 به احتمال زیاد به درستی خزیده می شوند و می تواند یک عامل رتبه بندی باشد.
تنها زمانی که ممکن است که با استفاده از ریدایرکت های 301 افزایش رتبه بندی را تجربه کنید که از HTTP به HTTPS می روید.
اگر به درستی انجام شود، ریدایرکت 301 نباید تاثیری بر رتبه بندی جستجوی وب سایت شما داشته باشد.
منبع:
https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/301-redirects/