بخش cohorts در گوگل آنالیتیکز
یک cohort گروهی از کاربران است که ویژگی مشترکی دارند که در این گزارش با یک بعد Analytics مشخص شده است. به عنوان مثال، همه کاربران با تاریخ جذب یکسان به یک cohort تعلق دارند. گزارش تحلیل cohorts در آنالیتیکز برای شما این فرصت را ایجاد میکند تا رفتار گروهی را جداسازی و تجزیه و تحلیل کنید. بخش cohorts درآنالیتیکز یکی از قسمت های بخش Audience (مخاطبان) است.
نحوه مشاهده اطلاعات مربوط به cohort
گزارش تجزیه و تحلیل cohort برای propertyهایی که از Universal Analytics استفاده می کنند، در دسترس است. هیچ تغییری در کد رهگیری لازم نیست. برای دیدن داده های cohort قدمهای زیر را بردارید:
-
وارد Google Analytics شوید.
-
به view خود بروید.
-
بخش Reports را باز کنید.
-
Audience > Cohort Analysis را انتخاب کنید.
راه های استفاده از داده های cohort
تجزیه و تحلیل cohort به شما کمک می کند تا رفتار گروه های کاربران را علاوه بر بررسی کل جمعیت کاربران به طور کلی درک کنید. نمونه هایی از نحوه استفاده از تحلیل cohort عبارتند از:
cohort های فردی را برای سنجش موفقیت تلاش های کوتاه مدت بازاریابی مانند کمپین های ایمیلی یک روزه بررسی کنید.
ببینید چگونه رفتار و عملکرد یک cohort از کاربران روز به روز، هفته به هفته و ماه به ماه نسبت به زمانی که آن کاربران را جذب کردهاید تغییر میکند.
کاربران را بر اساس ویژگی های مشترک مانند تاریخ جذب به cohort ها سازماندهی کنید و سپس رفتار آن cohort ها را بر اساس معیارهایی مانند حفظ کاربر یا درآمد بررسی کنید.
پیکربندی سفارش
از منو برای انتخاب استفاده کنید:
-
بعدی که cohort را مشخص می کند (نوع cohort).
-
اندازه cohort: شما با انتخاب نوع مقدار برای بعد، اندازه cohort را تعیین می کنید. به عنوان مثال، اگر همگروهی را بر اساس تاریخ Acquisition تعیین کنید، می توانید گزینه ها را به روز، هفته یا ماه تغییر دهید. با این تنظیمات، یک cohort همه کاربرانی هستند که در یک روز، یا در طول یک هفته یا ماه جذب شدهاند.
-
معیاری که می خواهید ارزیابی کنید (Metric).
-
محدوده تاریخ نسبی داده ها و تعداد cohorts (محدوده تاریخ).
-
کدام cohort در نمودار نشان داده شوند (N انتخاب شده).
راهنمای داده های نمایش داده شده
Chart
به طور پیش فرض، نمودار مقادیر متریک تجمعی را برای همه cohort ها نشان می دهد. از N منوی انتخاب شده برای انتخاب یک خط نمودار تجمعی و/یا خطوط نمودار برای گروه های فردی استفاده کنید.
Columns
ستون اول cohort ها و تعداد کاربران هر cohort را مشخص می کند. برای مثال، اگر بُعدی که cohort ها را با آن مشخص میکنید تاریخ Acquisition باشد، این ستون تاریخ جذب هر گروه و تعداد کاربرانی را که در آن بازه زمانی بهدست آوردهاید (روز، هفته، ماه) را فهرست خواهد کرد.
بقیه ستون ها افزایش زمانی را که برای اندازه گروه انتخاب می کنید منعکس می کنند. به عنوان مثال، اگر معیار را روز انتخاب کنید، هر ستون شامل یک روز داده است. 13 ستون افزایش زمان (time-increment) وجود دارد، 0-12.
Rows
ردیف اول مقدار کل متریک را برای همه cohortها برای هر ستون نشان میدهد. به عنوان مثال، اگر متریک، بازدید از صفحه باشد و ستونها دادههای روزانه باشند، ردیف اول کل بازدید از صفحه را برای آن روز نشان میدهد. ردیف های دیگر مقادیر مربوط به cohortهای منفرد را نشان می دهند.
Cells
سلول های افزایش زمان 0-12 مقادیر متریک انتخابی را نمایش می دهند. به عنوان مثال، اگر از متریک بازدید از صفحه استفاده می کنید، هر سلول حاوی تعداد بازدید از صفحه در هر cohort در هر افزایش زمانی است.
Colors
گوگل آنالیتیکز از 5 رنگ به عنوان نشانه ای از مقادیر نسبی متریک استفاده می کند: تیره ترین رنگ نشان دهنده بالاترین مقادیر متریک و روشن ترین رنگ نشان دهنده کمترین مقادیر متریک است. هر رنگ نشان دهنده همان محدوده نسبی مقادیر است. به عنوان مثال، اگر بالاترین مقدار در جدول 100٪ باشد، هر رنگ محدوده ای از 20 (100/5) را نشان می دهد. اگر بالاترین مقدار در جدول 50٪ باشد، هر رنگ محدوده 10 (50/5) را نشان می دهد.
Segments
وقتی segment هایی را در این گزارش اعمال می کنید، داده های هر segment در جدول جداگانه ای نمایش داده می شود.
نمونه هایی از کاربرد
Micro Trends
بررسی روندهای کوچک که در مجموع روندهای کلان شما را تشکیل می دهند، می تواند تصویر واقعی تری از کسب و کارتان به شما بدهد. به عنوان مثال، داده های فصلی شما ممکن است افزایش ثابتی را در معاملات در آن دوره نشان دهد، که شما آن را به عنوان یک نتیجه مثبت در نظر بگیرید. با این حال، اگر بخواهید گروههای هفتگی را که مجموعه دادههای بزرگتر را تشکیل میدهند، بررسی کنید، ممکن است متوجه شوید که در حالی که هجوم کلی کاربران جدید به افزایش تعداد تراکنشها کمک میکند، کاهش منظم و چشمگیر تراکنشها بعد از هفته پنجم وجود دارد. اکنون دقیقاً می دانید که چه زمانی کاربران را مجدداً جذب کنید (هفته 4) تا عملکرد هر روند کوچک را بهبود بخشید و در نتیجه تأثیر آن را بر روند کلان خود چند برابر کنید.
سازگاری، بهبود یا کاهش در cohorts
با مقایسه مقادیر در یک ستون، به سادگی می توانید تشخیص دهید که آیا رفتار ثابتی در بین cohort های شما وجود دارد یا اینکه آیا عملکرد بهبود می یابد یا بدتر می شود. همانطور که ستون را با مشاهده دادههای هر cohort پایین می آیید، در بعد زمان به پیش می روید (به عنوان مثال، روز 5 برای گروه دوم پس از روز 5 برای گروه اول اتفاق میافتد، اگرچه آنها در همان ستون ظاهر میشوند).
اگر دادههای روزانه را ارزیابی میکنید، میتوانید به یک ستون نگاه کنید، مثلاً ستون روز 5، تا ببینید آیا همه گروهها در آن مرحله رفتار مطابق انتظار دارند یا اینکه دادهها نشاندهنده روند بهبود یا رو به وخامت است. به عنوان مثال، اگر در روز 5،درصد یکسانی از کاربران را در همه گروهها حفظ کنید، این میتواند نشان دهنده ثبات در تجربه کاربر باشد. از سوی دیگر، اگر در روز 5،شاهد افزایش ثابت ماندگاری بودید، ممکن است بتوانید آن را با بهبود محتوای خود یا ارتقای سرعت عملکرد برنامه خود مرتبط کنید. بدتر شدن ثابت ماندگاری کاربر در روز 5،ممکن است نشان دهنده محتوای قدیمی، یا سطح غیرمعمول دشوار یا کدگذاری ضعیف در یک فرآیند باشد – چیزی که باعث می شود کاربران کمتر و کمتری به این تجربه ادامه دهند.
Engagement, retention, and acquisition
درک نقطه ای که کاربران تمایل به جدا شدن از آن دارند (به عنوان مثال، شروع جلسات کمتر، مشاهده صفحات کمتر، ایجاد درآمد کمتر) می تواند به شما در شناسایی دو چیز کمک کند:
-
نقاط خروج معمولی که ممکن است به راحتی برطرف شوند.
-
نرخی که با آن نیاز به جذب کاربران جدید دارید تا خروج اجتناب ناپذیر را جبران کنید.
به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که درآمد به طور منظم در هفته سوم یا چهارم پس از خرید شروع به کاهش میکند، ممکن است کاربران را با بازاریابی مجدد یا کمپین ایمیلی که تخفیفها یا تبلیغاتی را برای محصولات جدیدی که از آخرین sessions اضافه شدهاند، جذب کنید. همچنین میتوانید با ارائه تبلیغات برای محصولات مرتبط با محصولاتی که در طول تعامل اولیه خود خریداری کردهاند، آن کاربران را با بازاریابی مجدد پویا جذب کنید.
اگر الگوهای فرسایشی اجتناب ناپذیر را شناسایی کنید، مثلاً 10 درصد در ماه، آنگاه میتوانید نرخی را به دست آورید که با آن نیاز به جذب کاربران جدید برای کسب و کار خود دارید.
پاسخ به تلاش های کوتاه مدت بازاریابی
اگر تلاشهای بازاریابی کوتاهمدتی مانند کمپینهای ایمیلی یک روزه انجام میدهید، این گزارش به شما این فرصت را میدهد که رفتار کاربرانی را که در بازههای زمانی مرتبط به دست آوردهاید، ردیابی کنید. برای مثال، اگر کمپینهای متوالی 30% تخفیف، 25% تخفیف، و 20% تخفیف را با نزدیک شدن به تعطیلات اجرا میکنید، میتوانید ببینید که چگونه معیارهای مختلفی مانند درآمد به ازای هر کاربر و تراکنشها به ازای هر کاربر در بین گروههای کاربران مقایسه میشوند.
منابع:
https://support.google.com/analytics/answer/6158745?hl=en&ref_topic=6158744#zippy=%2Cin-this-article
https://support.google.com/analytics/answer/6074676?hl=en&ref_topic=6158744#zippy=%2Cin-this-article