هر آنچه که باید در مورد الگوریتم های موتور جستجو بدانید (2)
در این مقاله قصد داریم به الگوریتم های گوگل و کاربرد آن ها بپردازیم. متن پیش رو، ادامه قسمت اول مقاله با عنوان ” هر آنچه که باید در مورد الگوریتم های موتور جستجو بدانید (1) ” می باشد. پیشنهاد می شود قبل از خواندن ادامه مطالب برای درک بیشتر، بخش اول این مقاله را مطالعه فرمایید. بهتر است به عنوان یک سئو کار همواره از هر اپدیت الگوریتم های گوگل و کاربرد آن ها باخبر باشید. در ادامه تعدادی از الگوریتم ها را بررسی می کنیم و در مورد بعضی از آن ها پاسخ هایی خواهیم داد. بنابراین، داریم:
- الگوریتم پاندا (panda): برای کمک به Google در فیلتر کردن، جریمه کردن و پاداش دادن به محتوا براساس ویژگیهای خاص می باشد و وظیفه آن شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت های دیگر است. این الگوریتم نیز احتمالاً شامل تعداد بی شماری از الگوریتم های دیگر میشود.
- الگوریتم پنگوئن (penguin): برای بررسی و قضاوت لینک ها می باشد. یا به عبارتی وظیفه آن بررسی لینکهای اسپم و سایت هایی است که اقدام به خریداری لینک برای بهبود رنکینگ خود می کنند. اما این الگوریتم، قطعا به دادههایی از دیگر الگوریتمهای از پیش تعیین شده نیز نیاز دارد که مسئول ارزشگذاری لینکها هستند و احتمالاً برخی از الگوریتمهای جدید هم وظیفه درک ویژگیهای رایج لینک را دارند تا الگوریتم بزرگتر یعنی پنگوئن بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.
- الگوریتم های تسک و وظیفه خاص (Task-specific algorithms)
- الگوریتم های سازماندهی (Organizing algorithms)
- الگوریتم هایی که مسئول جمع آوری تمام داده ها و قرار دادن آن در یک زمینه ای که نتیجه دلخواه را تولید می کند.
دلیل استفاده الگوریتم های جستجو از موجودیت (Entities) چیست؟
یکی از حوزههای جستجو که اخیراً توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اگرچه بر آن تأکید چندانی نشده است، ایده موجودیتها است. در این زمینه، یک موجودیت یا Entities توسط گوگل به صورت زیر تعریف شده است:
« چیزی یا مفهومی که منحصر به فرد است و به خوبی تعریف شده و قابل تشخیص می باشد »
بنابراین، در قیاس با شام ذکر شده در مقاله قبل، من بعنوان کسی که پشت میز نشسته است، یک موجودیت هستم. هر یک از اعضای خانواده من نیز موجودیت خودشان هستند. در واقع، واحد خانواده من یک موجودیت برای خودش است. به این ترتیب، کباب و هر ماده ای که وارد آن می شود نیز موجودات خاص خود هستند. پودینگ و آردی که برای تهیه آن استفاده شد نیز همینطور است. گوگل دنیا را مجموعه ای از موجودات می بیند. طبقه بندی به این روش، مزایای زیادی برای گوگل در مقایسه با ارزیابی ساده فعالیت های به عنوان یک سری کلمات دارد. گوگل از این نوع طبقه بندی برای قضاوت در مورد یک وب سایت استفاده می کند. هر موجودی را که پشت میز شام نشسته است، به عنوان یک صفحه در نظر بگیرید. موجودیت جهانی، همه ما را نشان میدهد اما موجودیت فردی، نماینده یک فرد و جزئیات مربوط به آن است که متفاوت است.
به این ترتیب، گوگل می تواند به راحتی در مورد ارتباط وب سایت ها با جهان و وب سایت ها با یکدیگر، به طور کلی طبقه بندی و قضاوت کند. اساساً، موتورهای جستجو فقط مسئول قضاوت و بررسی یک وب سایت نیستند. درواقع آنها باید همه آنها را بررسی کنند و مورد رتبه بندی قرار دهند.
چگونه الگوریتم های جستجو از موجودیت ها استفاده می کنند؟
ممکن است واضح به نظر نرسد که این موضوع چقدر در درک الگوریتم های جستجو و نحوه عملکرد موجودیت ها موثر است و اهمیت دارد. در حالی که درک اینکه Google چگونه یک وبسایت را بهطور کلی میبیند، ارزش آشکاری دارد.
بیایید درک گوگل را در نظر بگیریم، در نظر بگیرید که یک صفحه وب درباره گوشت کبابی است. این صفحه به صفحه دیگری پیوند دارد و آن صفحه مربوط به دیپ گوشت گاو است. در این سناریو، بسیار مهم است که گوگل بداند که رست بیف و بیف دیپ از یک موجودیت اصلی گرفته شدهاند. آنها میتوانند بر اساس ارتباط این موجودیتها، ارتباط بین این url ها را متوجه شوند. موتورها باید بر اساس نزدیکی کلمه، تراکم و سایر عناصری که به راحتی تفسیر میشوند، ارتباط را تعیین کنند. درواقع، موتورهای جستجو از طریق خزیدن در وب و نقشه برداری از راه های رایج مرتبط با آن ها (لینک ها و نوع لینک ها)، می توانند پیش بینی کند که کدام یک از صفحات بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند.
بنابراین، الگوریتم های جستجو چگونه کار می کنند؟
درک نحوه عملکرد الگوریتم ها بسیار مهم است. وقتی از یک بهروزرسانی الگوریتم میشنوید، مهم است که بدانید آنچه در حال بهروزرسانی است احتمالاً یک قطعه کوچک از یک پازل بسیار بزرگ است. دانستن این موضوع به تفسیر جنبههای یک سایت یا جهان در حال به روزرسانی و اینکه چگونه این تنظیم با هدف بزرگ موتور مطابقت دارد، کمک میکند. دانستن این موضوع به شما کمک می کند نه تنها بفهمید که چه محتوایی ارزشمند است، بلکه به شما کمک می کند که بدانید که کدام پیوندها به طور مطلوب توسط موتورهای جستجو دیده و بهتر رتبه بندی می شوند.
الگوریتمهای جستجو به عنوان مجموعه بزرگی از الگوریتمها و فرمولهای دیگر کار میکنند که هر کدام هدف و وظیفهی خاص خود را دارند تا نتایجی را که کاربر از آن راضی است، تولید کنند. الگوریتمهایی برای نظارت بر این جنبه از نتایج و انجام تنظیمات وجود دارد که در آن صفحات رتبهبندی شده بر اساس نحوه تعامل کاربران امتیاز دهی شده و در نتایج جستجو قرار می گیرند. همچنین الگوریتم هایی است که به طور خاص برای درک موجودیت ها و نحوه ارتباط موجودیت ها با یکدیگر به منظور ارائه ارتباط و زمینه برای الگوریتم های دیگر طراحی شده اند.
منبع:
https://www.searchenginejournal.com/search-engines/algorithms/