هر آنچه که باید در مورد الگوریتم های موتور جستجو بدانید (1)
الگوریتم های گوگل و موتورهای جستجو در سال ۲۰۲۲ چگونه کار می کنند؟
الگوریتم گوگل در 2022، مجموعه عظیمی از الگوریتم های دیگر است، که هر کدام هدف و وظیفه خاص خود را دارند. در این مقاله نحوه کار تعدادی از الگوریتم ها را به طور کامل بررسی می کنیم. سوالی که وجود دارد این است که چه داده های ساختاری باعث گرفتن امتیاز از الگوریتم های گوگل می شود؟ و مثال هایی از این قبیل که بطور کامل در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.
این سوالات مهم اغلب در این بخش، در ژورنال موتورهای جستجو و در مقالات بسیار مفید، به آن پوشش داده می شوند. اما مهم مسئله این است که علاوه بر اینکه بفهمیم چه تاکتیک هایی ممکن است به شما در رتبه بندی گوگل کمک کنند، درک کنید که چگونه همه ی آن ها با هم در موتور جستجو گوگل کار می کند. در این مقاله به بررسی چگونگی اصول اولیه ی نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل در سال 2022 می پردازیم.
الگوریتم چیست؟
اگر از گوگل بپرسید: ” الگوریتم چیست؟ “، متوجه خواهید شد که خود موتور جستجو (یا به عبارتی همه افراد) آن را به عنوان «یک فرآیند یا مجموعه قوانینی که باید در محاسبات یا سایر عملیات های حل مسئله، به ویژه توسط یک کامپیوتر، رعایت شود.» تعریف می کنند.
الگوریتم یک فرمول نیست.
بیایید بررسی کنیم هر کدام از الگوریتم ها، دقیقا چه کاری انجام میدهند، برای درک بیشتر و به عنوان مثال، لحظه ای که می خواهیم غذای امشب را در بشقاب شام بگذاریم، در نظر بگیرید.
بیایید با یکی از غذاها پیش برویم:
- رست بیف (Roast beef)
- ترب کوهی (Horseradish)
- پودینگ یورکشایر (Yorkshire pudding)
- لوبیا سبز (Green beans)
- پوره سیب زمینی (Mashed potatoes)
- سس (Gravy)
فرمول اول: چاشنی همراه با کباب میتواند، همانند یک فرمول باشد یا به عبارتی چقدر از هر مواد برای تولید یک چاشنی کباب ضروری است. فرمول دوم مورد استفاده: مقدار زمان و درجه حرارت کباب است که نیاز است کباب پخته شود، با توجه به وزن آن، همین کار برای هر آیتم، در لیست رخ می دهد. در ابتدای کار، ما 12 فرمول موردنیاز (6 آیتم دوتایی که یکی برای اندازه گیری ها و دیگری برای پخت و پز و مدت زمان پخت آن بر اساس حجم) برای ایجاد یک الگوریتم را نیاز داریم که با هدف پخت یکی از غذاها انجام می شود. دقت کنید که ما فرمول ها و الگوریتم های مختلف مورد نیاز برای تولید موادی مانند پرورش گاو برای تولید گوشت یا پرورش سیبزمینی را در نظر نمی گیریم. همچنین یک فرمول دیگر که شامل مقدار غذاهای مختلف در ظرف است و لازم است تا در بشقاب خود سرو کنیم، در نظر بگیرید. بعد از در نظر گرفتن همه این ها، هم اکنون ما یک الگوریتم گوگل در سال 2022، برای انجام این کار بسیار مهم داریم و این خارق العاده است!
حال فقط باید آن الگوریتم را شخصی سازی کنیم تا بقیه اعضای خانواده من نیز از وعده غذایی خود لذت ببرند. درواقع ما باید در نظر بگیریم که این مقادیر برای هر فرد متفاوت است یا به عبارتی ممکن است هر فرد چاشنی های مختلفی از آن را بخواهد.
بنابراین، برای هر فرد یک فرمول محتص به خودش را در نظر می گیریم.
مجموعه ای از تمام الگوریتم ها
حال با توجه به توضیحات گفته شده، بنظر شما الگوریتم گوگل و مثال میز غذا، چه اشتراکاتی باهم دارند؟ درواقع این اشتراک خیلی بیشتر از چیزی است که فکرش را می کنید.
پس بیایید برای مقایسه فقط به چند ویژگی اصلی یک وب سایت نگاه کنیم.
- URL ها
- محتوا
- لینک های داخلی
- لینک های خارجی
- تصاویر
- سرعت
همانطور که در مثال الگوریتم غذا شاهد آن بودیم، هر یک از این بخش ها بیشتر با استفاده از فرمول های مختلف و در واقع، الگوریتم های مختلف تقسیم بندی می شود. شاید بهتر باشد که نه به عنوان یک الگوریتم، بلکه آن را به عنوان مجموعه ای از الگوریتم ها در نظر بگیریم. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید، الگوریتم ها و فرمول های بی شماری وجود دارند اما در بین آن ها یک الگوریتم وجود دارد که وظیفه آن تعیین وزن نهایی این موارد است و ما آن را برای تولید نتایج نهایی در SERP می بینیم. درواقع، کاملاً منطقی است که بدانیم نوعی الگوریتم در بالا وجود دارد (الگوریتم واحدی که بر همه آنها حکمرانی می کند). اما از طرفی هم الگوریتم های بی شمار دیگری نیز وجود دارد و این الگوریتم ها همان الگوریتم هایی هستند که ما اغلب اوقات آن ها را بررسی می کنیم که چگونه بر نتایج جستجو تأثیر می گذارند.
اکنون دوباره به مثال قبلی باز میگردیم. ما تعداد زیادی ویژگی مختلف در یک وب سایت داریم که رتبهبندی میشود. همانطور که در مثال قبلی هم مقداری از غذاهای مختلف، در بشقاب شام خود داشتیم. بنابراین برای ایجاد نتیجه مطلوب، بهتر است تعداد زیادی الگوریتم برای تعیین کمیت و کیفیت و نهایتا سنجش مکان قرارگیری وب سایت مربوطه در نتایج جستجو وچود داشته باشد. در مقاله ” هر آنچه که باید در مورد الگوریتم های موتور جستجو بدانید (2) “، تعدادی از این الگورتیم ها را مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد هرکدام از آن ها جزئیات رل بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
منبع:
https://www.searchenginejournal.com/search-engines/algorithms/