آوین آویسا – خدمات سئو | فروشگاه اختصاصی | بلاک چین و رمزارزها
  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
    • خدمات فروشگاه اختصاصی
    • خدمات سئو
    • خدمات بلاک‌چین و رمزارزها
    • خدمات ربات معامله‌گر
  • آخرین پروژه‌ها
  • وبلاگ
  • تازه های تکنولوژی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • English
آوین آویسا – خدمات سئو | فروشگاه اختصاصی | بلاک چین و رمزارزها

بررسی بخش Index صفحات سایت در سرچ کنسول

خانه / صفحه وبلاگ / سئو / بررسی بخش Index صفحات سایت در سرچ کنسول

بررسی بخش Index صفحات سایت در سرچ کنسول

توسط نویسنده آوین آویسا درسئو

بخش Index

همان طور که در قسمت اول این مقاله، Overview ،performance  و  URL Inspection را بررسی کردیم، در این مقاله قصد داریم، بخش Index سرچ کنسول گوگل را مورد بررسی قرار دهیم. این بخش برای وبسایت هایی مناسب است که بیشترین URL ها را دارند. زیرا، برای آگاهی از وضعیت صفحات وبسایت خود، امکان چک کرن تک تک آن ها وجود ندارد که در بخش Coverage، بیشتر به آن خواهیم پرداخت. گزارش های ایندکس صفحات گوگل، در سرچ کنسول گوگل، می توانند شما را به چک کردن وبسایت خود، وادار کنند. این بخش، از سه قسمت Coverage ،Removal و Sitemap تشکیل شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

 

Coverage

چگونه از گزارش Coverage در بخش Index سرچ کنسول گوگل استفاده کنیم؟

در سرچ کنسول گوگل، گزارش Coverage، تمام صفحات ایندکس شده شما و تمام صفحاتی که در نقشه سایت شما گنجانده نشده اند را نمایش می دهد و شامل سه بخش زیر است :

  • Error
  • Valid
  • Valid with warnings

 

بخش ایندکس

 

در قسمت Status سرچ کنسول، نوع لینک های شما، نوشته شده است. در این قسمت، لیستی از خطاها (Errors) را ارائه می دهد و شامل همه لینک ها و URL هایی است که ایندکس کردن آن ها دچار مشکل شده است. نمایی از Status سرچ کنسول را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

 

بخش ایندکس سرچ کنسول

 

گزارش Coverage نیز گزارش Crawl Errors است. به شما می گوید، چه صفحاتی در وب سایت شما دچار مشکل شده است. درواقع، چیزی شبیه به این صفحه را قبلاً می دیدید:

بخش ایندکس صفحات سایت

 

در ادامه، باید این گزارش را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که افزایش یا کاهش ناگهانی، در صفحات ایندکس شده شما وجود ندارد.

اگر متوجه مشکلاتی در نمودارهای پیش رو شدید و پس از انجام امورات مربوط به رفع آن باز هم به نتیجه ای نرسیدید، می توانید مشکل دیده شده را مستقیماً به Google گزارش دهید. توجه داشته باشیم که این باید آخرین راه حل باشد.

 

چگونه Index Bloat را در سرچ کنسول گوگل بررسی کنیم؟

برای پیدا کردن Index Bloat یا به مفهومی دیگر، برای آگاهی از مشکلات پیش آمده به هنگام ایندکس صفحات سایت خود، این مراحل را دنبال کنید:

به Google Search Console > Index > Coverage بروید. در این قسمت گزارشات مربوط به هر کدام از صفحات شما و وضعیت هر کدام در تب های مشخص شده قرار گرفته است. هر کدام از خطاها را بررسی کنید و سعی در رفع آن ها داشته باشید. سایت خود را نیز بررسی کنید، اگر متوجه شدید، صفحاتی وجود دارند که در حال حاضر ایندکس می شوند و نمی خواهید ایندکس شوند، به صفحات مربوطه مراجعه نموده و تگ noindex را به هر صفحه اضافه کنید و آنها را در فایل robots.txt قرار دهید تا دسترسی ربات گوگل به آن ها را محدود نمایید.

 

چگونه خطاهای Crawl را برطرف کنیم؟

برخی از خطاهای استاندارد Crawl عبارت است از:

  • DNS (Domain Name System) error: این خطا به این معنی است که چیزی در سمت سرور اتفاق می افتد، بنابراین با میزبان سرور خود تماس بگیرید.
  • Server errors: خطاهای سرور معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سایت شما با ترافیک بیش از حد مواجه می‌شود. می‌ توانید عمیق‌تر بررسی کنید تا ببینید آیا این مشکل مربوط به اتصال است یا مهلت زمانی.
  • Soft 404 errors: این خطاها نشان می دهد که کد پاسخ HTTP سر صفحه شما کد 404 را بر نمی گرداند. برای رفع این مشکل، اگر صفحه از بین رفته است، از ریدایرکت 301 استفاده کنید و یا صفحه را برای محتوای کم یا تکراری بررسی کنید ( ممکن است محتوای داپلیکیت در صفحه مربوطه قرار داشته باشد ).
  • 404 errors: این ها، رایج ترین خطاهایی هستند که دریافت می کنید. خطاهای 404 زمانی نشان داده می شود که صفحه موردنظر شما توسط سرور پیدا نشود. خطاهای 404 لزوماً بر رتبه شما در گوگل، تأثیر نمی گذارد و فقط می توانند بر پیوندهای شما تأثیر بگذارند.

Sitemaps

گزارش Sitemaps در چیست؟

نقشه سایت (Sitemaps)، مجموعه ای از لینک های وبسایت است که دسته بندی شده برای گوگل نشان داده خواهد شد. این کار باعث می شود تا گوگل، تصور درستی از صفحات وبسایت داشته باشد. از طرفی یکی از اقدامات مهم برای سئو است. بسیاری از مواردی که در نقشه وبسایت خود گنجانده اید، از حذف برچسب ها (tags) تا حذف دسته ها(categories)، می تواند بر روی وب سایت شما تأثیر بگذارد.

به هشدارهای گزارش نقشه وبسایت توجه کنید. در اینجا نگاهی به بخش نقشه سایت (Sitemaps)، داریم:

نقشه سایت

 

گزارش نقشه سایت (Sitemaps)، در کنسول جستجوی گوگل، اطلاعاتی، در مورد آنچه در وب سایت شما اتفاق می افتد به اشتراک می گذارد. اینها خطاهایی هستند که در نقشه سایت شما یافت می شوند، اما موارد بسیار بیشتری را می توان از این گزارش خطا، کشف کرد.

 

و اما حالا، چگونه خطاهای موجود در گزارش Sitemaps را برطرف کنیم؟

بهترین دفاع شما در برابر این خطاها، بررسی دقیق، در علت وقوع این خطاها در وهله اول است. یک وب سایت بزرگ برای بررسی سئو به ما مراجعه  کرد. آنها بیش از 100000 صفحه با سایت مپ های متعدد داشتند. پس از صرف 5 ثانیه برای بررسی خطاهای نقشه سایت آنها، متوجه شدیم که تنها یک URL در مقایسه با 16000 URL از این نقشه سایت ایندکس شده است. بعد از بررسی بیشتر، یک حرف بزرگ در ورودی نقشه سایت دیدیم و پس از اصلاح ورودی، 83 درصد از صفحات در دو هفته بعد ایندکس شدند.

 

Removals در بخش Index سرچ کنسول گوگل

ابزار Removals چیست؟

از مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم، ممکن است صفحاتی از سایت به صورت اشتباهی، در گوگل ایندکس شوند و حالا قصد حذف صفحات از نتایج گوگل را دارید یا اینکه ممکن است صفحه‌ای به هر دلیلی نیاز باشد از نتایج حذف شود.

بخش Removals در سرچ کنسول گوگل، می تواند در یک کلام پیچیده باشد. این یک حقیقت جهانی است که در برخی مواقع هر متخصص سئو، به دلیل محتوای تکراری، مشتری را در رنج خواهد دید که درنهایت منجر به حذف آن صفحه می شود.

بخش Removals به سه قسمت تقسیم می شود:

 

بخش removal سرچ کنسول

حذف های موقت Temporary Removals

اگر می‌خواهید به طور موقت چیزی را از جستجوهای Google پنهان کنید (مانند حجم عظیمی از محتوای کم یا تکراری)، می‌توانید URL را به بخش Removals در Google Search Console اضافه کنید.

 

بخش Removal

 

این حذف موقت به مدت شش ماه باقی خواهد ماند و پردازش آن حدود یک روز طول می کشد.

 

در قسمت بعدی این مقاله با عنوان “ بررسی بخش Enhancement در سرچ کنسول “ بخش Enhancements، از سری مباحث سرچ کنسول را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

منبع:

https://www.searchenginejournal.com/google-search-console-guide/#close

  • گوگل هدف گذاری جغرافیایی محتوا را از طریق زیردایرکتوری های URL توضیح می دهد 
    قبلی نوشتهگوگل هدف گذاری جغرافیایی محتوا را از طریق زیردایرکتوری های URL توضیح می دهد 
  • بعدی نوشتهبررسی بخش Enhancements در سرچ کنسول
    گوگل هدف گذاری جغرافیایی محتوا را از طریق زیردایرکتوری های URL توضیح می دهد 

دیدگاهتان را بنویسید (لغو پاسخ)

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

*
*

Copy