معرفی صفحه خانه گوگل آنالتیکز
یکی از ابزار مهم حوزه سئو گوگل آنالیتیکز می باشد. این ابزار بسیار مفید برای آنالیز رفتار کاربران در سایت را نمایش می دهد. در سلسله مقالاتی قصد داریم تمام جزییات این ابزار را معرفی کنیم تا فعالین این حوزه و صاحبین کسب و کار بتوانند به خوبی از آیتم های مفید گوگل آنالیتیکز استفاده کنند. در اولین مقاله بخش خانه به عنوان اولین صفحه را به طور اجمالی معرفی می نماییم و در مقالات بعدی هر بخش را به طور جداگانه با جزییات تمام مرور خواهیم کرد.
دریاره صفحه خانه
هنگامی که وارد گوگل آنالیتیکز می شوید، صفحه خانه گوگل آنالتیکز خلاصه ای از موارد جالب در مورد داده های سایت شما را به شما ارائه می دهد.
اولین ردیف کارت ها موارد زیر را به شما نشان می دهد:
- ترافیک کلی و تبدیل (کاربران، درآمد، نرخ تبدیل (Conversion Rate)، جلسات (Sessions)). برای تغییر نمودار روی یک معیار کلیک کنید.
- حجم کاربر بر حسب روز و ساعت. موس را روی یک سلول نگه دارید تا تعداد دقیق کاربران آن ساعت را ببینید.
- تعداد کاربرانی که در حال حاضر در سایت شما هستند و صفحاتی که در حال مشاهده هستند.
بقیه کارتهای موجود در صفحه، نمودارهای مختلفی از دادههای شما ارائه میدهند (تمامی این بخش ها با جزییات تمام در مقالات بعدی مرور خواهند شد). به عنوان مثال:
- کانال هایی که توسط آنها کاربران را جذب می کنید.
- چقدر کاربران را هفته به هفته حفظ می کنید.
- جغرافیای کاربران.
- دستگاه هایی که کاربران از طریق آن سایت شما را بازدید کرده اند.
- چشم انداز (insights).
- کاربران چه صفحاتی را دیده اند.
دکمه های کارت
یک کارت می تواند حداکثر 3 نوع دکمه داشته باشد:
- انتخابگر ابعاد/متریک.
- انتخابگر محدوده تاریخ.
- پیوند به گزارش مرتبط.
انتخابگر ابعاد/متریک
اگر کارتی ابعاد یا معیارها را در بالای صفحه فهرست میکند، میتوانید روی آنها کلیک کنید تا دادههای نمایش داده شده در کارت را تغییر دهید.
محدوده زمانی
همه کارت ها به جز کارت real-time (کاربران در حال حاضر) دارای گزینه ای برای انتخاب محدوده های مختلف تاریخ هستند. محدوده تاریخ بسته به نوع داده متفاوت است.
پیوند به گزارش جامع
بیشتر کارت ها از داده های گزارش های موجود آنالیتیکز استفاده می کنند. برای باز کردن گزارش مرتبط، روی پیوند در پایین کارت کلیک کنید. به عنوان نمونه:
نحوه استفاده از صفحه خانه گوگل آنالتیکز
صفحه خانه خلاصه ای از علائم حیاتی سایت شما است. می توانید از آن به سادگی به عنوان یک مانیتور سلامت استفاده کنید و به صورت دوره ای صفحه را بررسی کنید تا ببینید آیا همه چیز مطابق انتظار عمل می کند یا خیر.
شما همچنین می توانید از آن به عنوان نقطه شروع برای تحقیقات عمیق تر از داده های خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر کمپینهای تبلیغاتی جدید گوگل را اجرا میکنید، ممکن است انتظار افزایش مداوم یا چشمگیر تعداد کاربران در 7 روز گذشته را داشته باشید. اگر کارت اول نوع افزایش مورد انتظار شما را نشان نمیدهد، میتوانید به کارت کمپینهای Google Ads بروید و از آنجا روی گزارش کمپینهای تبلیغات گوگل کلیک کنید تا بررسی کنید که نقطه ضعف شما ممکن است کجا باشد.
منبع:
https://support.google.com/analytics/answer/7421425?hl=fa&ref_topic=3544907