بخش Demographics ( جمعیت شناسی) و Interests (علایق) در گوگل آنالیتیکز
در بخش Demographics و Interests در گوگل آنالیتیکز می توانید به خوبی با جزییات کامل کاربران را بر اساس سن، جنسیت و دسته های علاقه مندی تجزیه و تحلیل کنید. این بخش یکی از قسمت های بخش Audience (مخاطبان) است.
اطلاعات Demographics و Interests، اطلاعاتی درباره سن و جنسیت کاربران شما، همراه با علایقی که از طریق فعالیتهای خرید و رفتار آنلاین خود ابراز میکنند، ارائه میکند.
پیکربندی تجزیه و تحلیل را برای نمایش Demographics و Interests
قبل از اینکه بتوانید دادههای جمعیتشناسی و علایق را در Analytics ببینید یا با آنها کار کنید، باید:
-
Advertising Reporting Features را برای property خود فعال کنید.
-
گزارشهای Demographics and Interests را برای property فعال کنید.
نحوه جمع آوری داده توسط Analytics :
هنگامی که Analytics را برای پشتیبانی از Advertising Reporting Features بهروزرسانی میکنید، Analytics دادههای جمعیتی و علایق را از منابع زیر جمعآوری میکند:
اطلاعات جمعیتشناسی و علایق ممکن است فقط برای زیرمجموعهای از کاربران شما در دسترس باشد و ممکن است ترکیب کلی ترافیک شما را نشان ندهد: اگر کوکی DoubleClick یا Device Advertising ID موجود نباشد، Analytics نمیتواند اطلاعات جمعیتی و علایق را جمعآوری کند.
نمودارها و ردیف اول ستون Sessions در گزارش نمای کلی، درصد کل دادههای شما را نشان میدهد (به عنوان مثال، سن – 41.39٪ از کل جلسات).
ابعاد
شما میتوانید هر معیار تجزیه و تحلیل کاربردی را در زمینه این ابعاد مشاهده کنید (به عنوان مثال، جلسات، نرخ پرش، تراکنشها، درآمد).
میتوانید بر اساس این ابعاد، بخشهایی ایجاد کنید و میتوانید از این بخشها برای تجزیه و تحلیل دادهها و ایجاد مخاطبان بازاریابی مجدد استفاده کنید.
برخی از مناطق جغرافیایی پوشش محدودی از علایق دارند. ممکن است دادهها برای مقادیر زیادی از Affinity Categories ،In-Market Segments و سایر دستهها در دسترس نباشد. همچنین، ممکن است متوجه شوید که دادههای کمتری برای In-Market Segments نسبت به Affinity Categories و سایر دستهها در دسترس است.
گزارش استاندارد (Standard Report)
هفت گزارش استاندارد زیر در بخش Demographics و Interests در گوگل آنالیتیکز موجود هستند:
Demographics Overview: توزیع جلسات (یا سایر معیارهای کلیدی) در property شما بر اساس گروه سنی و جنسیت. Sessions معیار کلیدی پیشفرض است. همچنین می توانید از New Sessions, Avg. Session Duration ،Bounce Rate ،Pages per Session استفاده کنید.
Age: معیارهای Acquisition، Behavior و Conversions به تفکیک گروه سنی. وقتی یک گروه سنی را در نظر می گیرید، تقسیم بندی بر اساس جنسیت و سپس بر اساس علاقه را مشاهد می کنید. سن زیر 18 سال در داده ها لحاظ نشده است.
Gender: معیارهای Acquisition، Behavior و Conversions بر اساس جنسیت تفکیک شده اند. وقتی یک جنسیت را مورد مطالعه قرار می دهید، تقسیم بندی بر اساس گروه سنی و سپس بر اساس علاقه را مشاهده می کنید.
Interests Overview: توزیع Sessions (یا سایر معیارهای کلیدی) در property شما بر اساس 10 مورد علاقه مندی برتر در Affinity Categories ،In-Market Segments، و سایر دستهها.
Affinity Categories (دسترسی): معیارهای Acquisition، Behavior و Conversions براساس دستههای وابستگی تفکیک شدهاند.
In-Market Segments: معیارهای Acquisition، Behavior و Conversions براساس بخشهای درون بازار تفکیک شدهاند.
Other Categories: معیارهای Acquisition، Behavior و Conversions بر اساس دستههای دیگر تفکیک شدهاند.
گزارش های شخصی سازی شده
میتوانید از ابعاد جمعیتشناسی و علایق در گزارشهای سفارشی استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از ابعاد جنسیت و/یا سن برای تعیین زمینه برای ارزیابی معیارهای تجارت الکترونیک مانند نرخ خرید به جزئیات یا درآمد محصول به ازای هر خرید استفاده کنید.
قبل از اینکه بتوانید داده ها را در گزارش های سفارشی ببینید، باید Advertising Features را برای property خود فعال کنید.
آستانه داده ها
آستانهها برای جلوگیری از استنباط اطلاعات جمعیتی یا علائق تک تک کاربران اعمال میشوند. وقتی گزارشی شامل سن، جنسیت یا دسته علاقه (به عنوان یک بعد اولیه یا ثانویه، یا به عنوان بخشی از یک segment کاربردی) باشد، ممکن است یک آستانه اعمال شود و برخی از دادهها ممکن است در گزارش حذف شوند. برای مثال، اگر کمتر از N نمونه جنسیت=مرد در یک گزارش وجود داشته باشد، ممکن است دادههای مربوط به مقدار مرد پنهان بماند.
این آستانه ها در بخش Demographics و Interests در گوگل آنالیتیکز سیستمی تعریف شده اند و شما نمی توانید آنها را تنظیم کنید.
علاوه بر این، زمانی که اطلاعات جمعیت شناختی همراه با شناسه های کاربر، ابعاد سفارشی و فیلدهای محتوای تولید شده توسط کاربر خاص مانند شناسه کاربر، شناسه مشتری، و منبع/رسانه درخواست می شود، ممکن است داده ها از گزارش ها حذف شده باشند.
توجه داشته باشید که اگر آستانه ای برای یک گزارش اعمال شده باشد، یک اعلان زیر عنوان گزارش خواهید دید.
هدف گذاری در Google Display Network
گوگل آنالیتیکز از همان دسته بندی های سن، جنسیت و علایقی استفاده می کند که شما در Google Ads استفاده می کنید تا تبلیغات خود را در Google Display Network قرار دهید. برای تبلیغکنندگان، این برابری بین محصولات برای شما این فرصت را فراهم می نماید که دادهها را در Analytics کاوش کنید و سپس یافتههای خود را در Google Ads به کار ببرید. برای مثال، میتوانید تفاوت رفتار کاربران در segmentهای مختلف را بررسی کنید (آیا علاقهمندان به تکنولوژی ۲۵ تا ۳۴ ساله نرخ تبدیل بالاتری نسبت به علاقهمندان به تکنولوژی ۳۵ تا ۴۴ ساله دارند؟). نتایج آن کاوش به شما این امکان را می دهد که هدف گذاری تبلیغات خود را در Google Display Network اصلاح کنید. به عنوان مثال، اگر علاقهمندان به تکنولوژی ۲۵ تا ۳۴ ساله با نرخ بالاتری نسبت به همتایان ۳۵ تا ۴۴ ساله خود تبدیل میشوند، ممکن است بودجه تبلیغاتی خود را بیشتر روی گروه ۲۵ تا ۳۴ ساله متمرکز کنید.
منبع:
https://support.google.com/analytics/answer/2799357?hl=en&ref_topic=2799375#zippy=%2Cin-this-article