موفقیت تجاری با اپلیکیشن وب پیشرو(PWA)
برنامههای وب پیشرو در نقشه راه بسیاری از شرکتها قرار دارند تا وب سایت خود را مدرن کنند و با انتظارات جدید کاربران سازگار شوند. مانند همه مفاهیم جدید و قابلیتهای فنی، آنها سوالاتی را هم به وجود میآورند: مشتریان من چه انتظاراتی دارند، این برنامهها چقدر باعث رشد تجارت من میشوند و چقدر از نظر فنی امکانپذیر هستند؟
برای شکل دادن به استراتژی دیجیتال شما، بسیاری از ذینفعان اغلب درگیر هستند: مدیر محصول و CMO که صاحبین برنامه هستند، CTO که امکانسنجی و قابلیتاطمینان یک فناوری را ارزیابی میکند، محققان UX که تأیید میکنند آیا یک ویژگی، مسأله واقعی مشتری را حل میکند.
هدف این مقاله کمک به شما در پاسخ به این سه سوال و شکل دادن به پروژه PWA شما است. از نیاز مشتری خود شروع میکنیم، این را به ویژگی های PWA ترجمه خواهیم کرد و در نهایت بر اندازهگیری تأثیر تجاری هر ویژگی تمرکز خواهیم کرد.
PWA نیازهای مشتری را برطرف میکند
یک قانون که ما دوست داریم و هنگام ساخت محصولات در Google از آن پیروی کنیم این است: “بر روی کاربر تمرکز کن و همه موارد دیگر درست خواهند شد” ابتدا به کاربر فکر کنید: نیازهای مشتری من چیست و PWA چگونه آنها را تأمین میکند؟
زمانی که در مورد کاربر تحقیق میکنیم، الگوهای زیر را میتوان پیادهسازی کرد:
- کاربران از تأخیر و عدم اطمینان در تلفن همراه متنفر هستند: میزان استرس ناشی از تاخیر تلفن همراه با تماشای یک فیلم ترسناک قابلمقایسه است.
- پنجاه درصد از کاربران تلفنهای هوشمند به دلیل اینکه نمیخواهند یک برنامه را بارگیری کنند، بیشتر از سایت تلفن همراه یک شرکت در هنگام مرور یا خرید استفاده میکنند.
- یکی از مهمترین دلایل حذف نصب برنامه، فضای ذخیرهسازی محدود است (در حالی که PWA نصب شده معمولاً کمتر از 1 مگابایت حجم آشغال میکند).
- کاربران تلفنهای هوشمند به احتمال زیاد از سایتهای تلفن همراه که توصیههای مربوط به محصولات را ارائه میدهند خرید میکنند و 85٪ از کاربران تلفنهای هوشمند میگویند اعلانهای تلفن همراه مفید هستند.
با توجه به این مشاهدات، ما دریافتیم که مشتریان تجربیات سریع، قابلنصب، قابل اعتماد و جذاب را ترجیح میدهند!
PWA از قابلیت های وب مدرن استفاده میکند
PWAها مجموعهای از بهترین شیوهها و APIهای وب مدرن را ارائه میدهند که نیازهای مشتریان شما که ایجاد یک سایت سریع، قابلنصب، قابل اعتماد و جذاب میباشد را برآورده میکنند.
به عنوان مثال، استفاده از یک سرویسدهنده برای ذخیره منابع شما و دریافت زودتر از موعد داده باعث سریعتر و قابلاعتمادتر شدن سایت شما میشود. نصب سایت شما راهی آسان برای دسترسی مستقیم مشتریان از صفحه اصلی یا راه انداز برنامه به مشتریان میدهد. APIهای جدید مانند Web Push Notifications باعث سهولت در جذب مجدد کاربران با محتوای شخصی شده برای ایجاد وفاداری میشوند.
درک تأثیرات تجاری
تعریف موفقیت شغلی با توجه به فعالیت شما، میتواند موارد زیادی باشد:
- کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند.
- کاهش نرخ پرش (bounce rate) سایت شما.
- بهبود نرخ تبدیل (conversion rates).
- بازدیدکنندگان مجدد بیشتر.
بیشتر پروژههای PWA منجر به نرخ تبدیل بیشتر موبایل میشوند و شما میتوانید از مطالعات موردی PWA اطلاعات بیشتری کسب نمایید. بسته به اهداف خود، ممکن است بخواهید برخی از جنبههای PWA را که برای کسب و کار شما منطقیترند، در اولویت قرار دهید و این استراتژی کاملاً درست است. ویژگیهای PWA را میتوان بصورت جداگانه راهاندازی کرد. بیایید تأثیر تجاری هر یک از این ویژگیهای عالی بیانشده را بسنجیم.
تأثیر تجاری یک وب سایت سریع
مطالعه اخیر Deloitte Digital نشان میدهد که سرعت بارگزاری صفحه، تأثیر بسزایی در معیارهای تجاری دارد.
کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید برای بهینهسازی سرعت سایت خود انجام دهید تا گشتوگذار همه کاربران خود را بهینه کنید. اگر نمیدانید از کجا شروع کنید، به بخش Fast نگاهی بیندازید و از Lighthouse برای اولویتبندی مهمترین موارد برای رفع مشکل استفاده کنید.
هنگام کار بر روی بهینهسازی سرعت، شروع به اندازهگیری مداوم سرعت سایت خود با ابزارها و معیارهای مناسب برای نظارت بر پیشرفت خود کنید. به عنوان مثال، معیارهای خود را با Lighthouse اندازهگیری کنید، اهداف واضحی مانند داشتن امتیازات “خوب” Core Web Vital را برای خود تعریف کنید. به لطف اندازهگیریهای روزانه میتوانید تأثیر تغییرات بر عملکرد را بررسی کنید.
Ebay سرعت را به عنوان یک هدف برای سال 2019 در نظر گرفت. آنها از تکنیکهایی مانند بودجه عملکرد، بهینهسازی مسیر حیاتی و گرفتن داده زودهنگام استفاده کردند. آنها نتیجه گرفتند که به ازای هر 100 میلیثانیه بهبود زمان بارگذاری صفحه جستجو، تعداد افزودنی به سبد خرید 0.5٪ افزایش مییابد.
تأثیر تجاری یک وب سایت قابل نصب
چرا میخواهید یک کاربر PWA شما را نصب کند؟ پاسخ این سؤال تسهیل بازگشت کاربر به سایت است. در مواردی که با نصب برنامه اندروید حداقل سه مرحله اضافه میشود (تغییر مسیر به Play Store، بارگیری، راه اندازی مجدد برنامه Android)، نصب PWA با یک کلیک به صورت یکپارچه انجام میشود و کاربر از محتوای فعلی دور نمیشود.
پس از نصب، کاربران میتوانند آن را با یک کلیک از روی صفحه اصلی خود راهاندازی کنند، هنگام جابجایی بین برنامهها، آن را در لیست برنامههای خود مشاهده کنند یا از طریق نتیجه جستجوی برنامه آن را پیدا کنند. ما این برنامه را Discover-Launch-Switch مینامیم، و نصب PWA کلید دسترسی بدون مرز است.
PWA علاوه بر اینکه از روی صفحات دستگاه کاربران قابل دسترسی است، دقیقاً مانند یک برنامه نیتیو راهاندازی میشود: در یک تجربه مستقل، جدا از مرورگر. علاوهبراین، از خدمات دستگاه در سطح سیستمعامل مانند تغییر برنامه و تنظیمات بهرهمند است.
برای اینکه PWA شما قابل نصب باشد، باید معیارهای اساسی را داشته باشد. وقتی این معیارها را برآورده کردید، میتوانید نصب را در تجربه کاربری خود روی دسکتاپ و موبایل، تبلیغ کنید.
هنگامی که شروع به قابلنصب کردن PWA خود کردید، باید تعداد کاربران در حال نصب PWA و نحوه استفاده آنها از PWA را اندازهگیری کنید.
برای به حداکثر رساندن تعداد کاربرانی که سایت شما را نصب میکنند، ممکن است بخواهید پیامهای تبلیغاتی مختلف (“نصب در یک ثانیه” یا “افزودن میانبر ما برای دنبال کردن سفارش خود” را آزمایش کنید) در مکانهای مختلف (بنر هدر) را امتحان کنید.
برای درک اینکه کاربران شما چگونه رفتار میکنند و بهبود وضعیت برنامه میتوان چهار معیار زیر را در نظر گرفت:
- تعداد کاربران واجد شرایط نصب.
- تعداد کاربرانی که روی درخواست نصب UI کلیک کردند.
- تعداد کاربرانی که نصب را پذیرفتند و تعداد کاربرانی که از نصب آن خودداری کردند.
- تعداد کاربرانی که با موفقیت برنامه را نصب کردند.
شما میتوانید هم پروسه نصب اپلیکیشن را روی همه کاربران آغاز کنید و هم میتوانید رویکرد محافظهگر داشته باشید و روی گروه کوچکی از کاربران کار کنید.
بعد از چند روز یا چند هفته باید دادههایی داشته باشید تا بتوانید تأثیر آن را بر کسب و کار خود بسنجید. رفتار افرادی که از میانبر نصب شده وارد میشوند چه تعدادی است؟ آیا آنها بیشتر جذب میشوند؟
برای تقسیمبندی کاربرانی که PWA شما را نصب کردهاند، رویداد appinstalled را پیگیری کنید و از JavaScript برای بررسی اینکه آیا کاربران در حالت مستقل هستند استفاده کنید (نشانگر استفاده از PWA نصب شده). سپس از این موارد به عنوان متغیر یا ابعاد برای تجزیه و تحلیل خود استفاده کنید.
مطالعه موردی Weekendesk نکات جالبی را در بر دارد: آنها پیشنهاد میکنند برای بالا بردن تعداد نصب، لینک نصب در صفحه دوم بازدید کاربر قرار داده بشود. و آنها مشاهده کردند که مشتریانی که از طریق اپ نصبشده روی صفحه اصلی به سایت برمیگردند بیش از دو برابر دیگر مشتریان است.
نصب، یک روش عالی برای بازگشت کاربران به سایت شما و بهبود وفاداری مشتری است. همچنین میتوانید تجربه شخصیسازی را هم برای کاربران برتر در نظر بگیرید.
حتی اگر از قبل برنامه مخصوص پلتفرم دارید، ممکن است ابتدا برنامه خود را پیشنهاد دهید سپس PWA را برای کسانی که رد کردهاند یا با بنر نصب برنامه ارتباط برقرار نکردهاند، معرفی کنید. برای برخی از کاربران شما که نه کاملاً جذب سایت شما شدهاند و نه کاملاً آن را کنار گذاشتهاند، حجم دانلود یک اپ و ذخیره آن در دستگاه یک دغدغه جدی محسوب میشود. این گروه را می توان با قابلیت نصب PWA که معمولاً سبکتر است و راحتتر درک می شود، جذب کرد.
تأثیر تجاری یک وب سایت قابلاطمینان
بازی Chrome Dino که در صورت آفلاین بودن کاربر ارائه میشود، بیش از 270 میلیون بار در ماه انجام میشود. این تعداد قابلتوجه نشان میدهد که قابلیتاطمینان شبکه، خصوصاً در بازارهایی با دادههای تلفن همراه غیرقابلاعتماد یا گران مانند هند، برزیل، مکزیک یا اندونزی، یک فرصت قابلتوجه است. وقتی برنامه نصبشده از فروشگاه برنامه راهاندازی میشود، بدون توجه به اتصال به اینترنت، کاربران انتظار دارند که آن اپلیکیشن باز شود. برنامههای وب پیشرو نباید تفاوتی در این مساله داشته باشند.
حداقل باید یک صفحه آفلاین ساده که به کاربر میگوید برنامه بدون اتصال شبکه در دسترس نیست، ارائه شود. سپس، با ارائه برخی از قابلیتها که در حالت آفلاین منطقی است، یک گام به پیش بردارید. به عنوان مثال، میتوانید دسترسی به بلیطها یا کارتهای پرواز، اطلاعات مرکز تماس، مقالات یا دستورالعملهایی که کاربر اخیراً مشاهده کرده است و غیره را فراهم کنید.
هنگامی که یک تجربه کاربری قابل اعتماد را اجرا کردید، ممکن است بخواهید آن را بسنجید. چند کاربر در کدام مناطق جغرافیایی آفلاین هستند و آیا هنگام بازگشت شبکه در وبسایت باقی میمانند؟
وقتی کاربر به صورت آفلاین یا آنلاین سایت را ترک میکند، استفاده از حالت آفلاین را میتوان با ضبط پینگهای تحلیلی اندازهگیری کرد. این اندازه به شما میگوید پس از بازگشت شبکه، چند کاربر در وبسایت شما به کار ادامه میدهند.
مطالعه موردی Trivago نشان میدهد که چگونه این مساله میتواند بر اهداف کسب و کار شما تأثیر بگذارد: برای کاربرانی که جلسات آنها با یک دوره آفلاین قطع شده است (حدود سه درصد از کاربران)، 67 درصد از کسانی که به اینترنت باز میگردند به کار با سایت ادامه میدهند.
تأثیر تجاری یک وبسایت جذاب
پوش نوتیفیکیشنهای وب به کاربران اجازه میدهد تا از به روزرسانیهای سایتهای موردعلاقه خود مطلع شوند و به شما امکان می دهد تا آنها را به طور موثر با محتوای مرتبط و سفارشی سایت خود درگیر کنید.
البته باید مراقب باشید. درخواست از کاربران برای ثبتنام در اعلانهای وب در بدو ورود و بدون توضیح مزایا میتواند به عنوان اسپم و ناخوشایند تلقی شود و بر تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد. اطمینان حاصل کنید که بهترین شیوهها را در هنگام اعلان دنبال کنید و از طریق ویژگیهای مرتبط مانند تأخیر قطار، ردیابی قیمت، محصولات موجود در انبار و غیره، پذیرش این ویژگی را تبلیغ کنید.
از نظر فنی، پوش نوتیفیکیشنهای وب به لطف یک سرویس ورکر در پسزمینه اجرا میشوند و اغلب توسط سیستم ساخته شده برای مدیریت فعالیتها (به عنوان مثال Firebase) ارسال میشوند. این ویژگی برای کاربران موبایل (Android) و دسکتاپ ارزش کسب و کاری قابلتوجهی دارد: بازدیدهای تکرارشونده و در نتیجه فروش و تبدیل را افزایش میدهد.
برای اندازهگیری اثربخشی پوش نوتیفیکیشنها میتوان معیارهای زیر را در نظر گرفت:
- تعداد کاربران واجد شرایط پوش نوتیفیکیشنها.
- تعداد کاربرانی که روی اعلان پوش نوتیفیکیشنها UI کلیک میکنند.
- تعداد کاربرانی که اجازه پوش نوتیفیکیشنها را میدهند.
- تعداد کاربرانی که پوش نوتیفیکیشنها دریافت میکنند.
- تعداد کاربرانی که جذب نوتیفیکیشنها میشوند.
- تبدیل و تعامل کاربران ناشی از نوتیفیکیشنها.
P در PWA: راهاندازی پیشرو، ویژگی به ویژگی
PWAها، وبسایتهای مدرنی هستند که همراه با تمام ویژگیهای کاربرپسند که کاربران در برنامههای Android / iOS / دسکتاپ دوست دارند، از ویژگیهای گسترده وب بهرهمند میشوند. آنها از مجموعهای از بهترین روشها و APIهای مدرن وب استفاده میکنند که بسته به مشخصات و اولویتهای کاری شما میتوانند به طور مستقل اجرا شوند.
برای تسریع در نوسازی وبسایت خود و تبدیل آن به یک PWA واقعی، شما را به چابکی تشویق میکنیم: ویژگی به ویژگی را راهاندازی کنید. ابتدا در مورد کاربران خود تحقیق کنید که چه ویژگیهایی بیشترین ارزش را برای آنها به ارمغان میآورد، سپس آنها را در اختیار طراحان و توسعهدهندگان خود قرار دهید و در آخر فراموش نکنید که مقدار درآمد بیشتری که PWA به ارمغان میآورد را اندازهگیری کنید.
منبع: