گزارش Users flow در گوگل آنالیتیکز
گزارش Users Flow در گوگل آنالیتیکز (جریان کاربران) یک نمایش گرافیکی از مسیرهایی است که کاربران از سایت شما بازدید کرده اند، از ورود به سایت شما، صفحات مختلفی که مشاهده کرده اند و صفحه ای که از سایت شما خارج شده اند. گزارش Users Flow به شما امکان می دهد حجم ترافیک را از منابع مختلف مقایسه کنید، الگوهای ترافیک را از طریق سایت خود بررسی کنید و کارایی سایت خود را عیب یابی کنید. گزارش Users Flow در گوگل آنالیتیکز یکی از قسمت های بخش Audience (مخاطبان) است.
پیش نیازهای گزارش Users Flow
ندارد.
نحوه دسترسی به گزارش Users Flow
برای مشاهده گزارش Users Flow:
- وارد Google Analytics شوید.
- به view خود بروید.
- Reports را باز کنید.
- Audience > Users Flow را انتخاب کنید.
با گزارش Users Flow چه کاری می توانم انجام دهم؟
مشاهده Users Flow به شما امکان می دهد موارد زیر را بهتر تحلیل کنید:
- حجم نسبی ترافیک به سایت شما بر اساس ابعادی که انتخاب می کنید (به عنوان مثال، منابع ترافیک، کمپین، مرورگر).
- حجم نسبی بازدید از صفحه در هر صفحه یا مجموعه ای از صفحات.
گزارش Users Flow بسیار شبیه به گزارش Behavior Flow (جریان رفتار) است. با این حال، Users Flow بر روی صفحاتی که کاربران شما بازدید می کنند متمرکز است، در حالی که گزارش Behavior Flow شامل رویدادها و گروه بندی محتوا نیز می شود.
در ادامه، روشهای مختلفی را برای استفاده از گزارش Users Flow برای مقایسه حجم ترافیک از منابع مختلف، بررسی الگوهای ترافیک از طریق سایت و عیبیابی کارآمدی سایت شما را بررسی خواهیم کرد.
مقایسه حجم ترافیک و کانال های مارکتینگ
این ابزار امکان مقایسه حجم نسبی ترافیک را از منابع مختلف در یک بعد برای شما فراهم می کند: برای مثال، ترافیک موتورهای جستجو، کمپینها یا رسانههای مختلف. مقایسههای کلی به شما امکان میدهد تصمیمهای اولیه درباره اینکه کدام کانالها مؤثرتر هستند یا بهترین بازده را ارائه میدهند، داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر یک کمپین ترافیک بسیار بیشتری نسبت به دیگری ارائه میکند، میتوانید منابع را تغییر دهید تا کمپین موفقتر را حتی بیشتر نمایان کنید. یا اگر یکی از رسانهها، مانند ایمیل یا cpc، از بقیه بهتر است، میتوانید سرمایهگذاری سنگینتری روی آن رسانه انجام دهید.
اگر متوجه شدید که یک منبع از نظر حجم ترافیک از منابع دیگر بهتر است، میتوانید با مشاهده تنها آن یک بخش، آن ترافیک را با دقت بیشتری بررسی کنید. روی گره بعد شروع در ستون اول کلیک کنید، سپس روی View only this segment کلیک کنید. (این با استفاده از یک بخش مبتنی بر کاربر یا جلسه، همانطور که در زیر توضیح داده شده است، متفاوت است).
فقط با این ترافیک قابل مشاهده، میتوانید ببینید که آیا آن کاربران مسیرهایی را که میخواهید از طریق سایت شما دنبال میکنند یا خیر، آیا به تعداد کافی به صفحههای هدف شما میرسند یا خیر و از کجا سایت شما را ترک میکنند.
اصلاح تجزیه و تحلیل خود را با Segments
علاوه بر مشاهده فقط ترافیک از یک منبع خاص، می توانید با اعمال یک بخش، view خود را بیشتر اصلاح کنید. برای مثال، اگر از یک کشور خاص ترافیک را مشاهده میکنید، میتوانید از گزینههای Segment builder’s Condition استفاده کنید تا فقط کاربرانی از آن کشور را نشان دهید که هدف خاصی را نیز تکمیل کردهاند یا بیش از مبلغ خاصی را هزینه کردهاند.
اندازه گیری تعامل
ممکن است بخواهید بدانید که کاربران چند صفحه را پس از صفحه اولیه طی کرده اند. آیا آنها بدون خرید اضافی مستقیماً از صفحات محصول به تسویه حساب رفتند؟
با تعیین حداقل تعاملی که می خواهید از کاربران مشاهده کنید، شروع کنید. Users Flow سه تعامل اول را به طور پیش فرض نشان می دهد و در حال حاضر حداکثر هشت تعامل را پشتیبانی می کند. هر تعداد مرحله را که لازم است اضافه کنید تا حداقل نیاز خود را برآورده کنید. هنگامی که تعداد مراحل لازم را اضافه کردید، سپس می توانید روی گره بعد کلیک کنید و از گزینه Highlight traffic through here استفاده کنید تا ببینید آیا ترافیک از آن منبع به حداقل آستانه تعامل شما رسیده است (مثلاً چهار یا پنج تعامل).
علاوه بر اندازه گیری سطح تعامل، می توانید میزان کاهش ترافیک را با پیشرفت کاربران در سایت خود نیز مشاهده کنید. اگر کاربران آنطور که انتظار داشتید حرکت نمیکنند، یا اگر ترافیک با سرعتی بیشتر از آنچه میخواهید کاهش مییابد، میتوانید ناوبری سایت یا طراحی گرافیکی خود را دوباره طراحی کنید تا امکان جابجایی آسانتر بین صفحات فراهم شود.
کاوش محتوا
گزارش Users Flow در گوگل آنالیتیکز به شما امکان می دهد تعدادی از مسائل مربوط به محتوا را بررسی کنید.
تست A/B
اگر نسخههای مختلفی از یک صفحه وب را آزمایش میکنید، و هر نسخه URL خاص خود را دارد، میتوانید ببینید که کدام یک از آنها اهدافی مانند تشویق تعامل سایت یا انتقال ترافیک به صفحه هدف را بهتر انجام میدهد.
مرورگر و وضوح صفحه نمایش
از مرورگر یا وضوح صفحه به عنوان بعد شروع استفاده کنید تا بتوانید ببینید که آیا ترافیک آنطور که انتظار دارید بین مرورگرها یا وضوح صفحه توزیع شده است یا خیر، و ببینید آیا صفحاتی وجود دارند که با یک مرورگر یا وضوح صفحه نمایش با افت غیرعادی مواجه می شوند یا خیر. اگر متوجه افت قابل توجهی از یک صفحه شدید، ممکن است آن صفحه در آن مرورگر یا در آن وضوح تصویر به درستی رندر نشده باشد. برای مثال، ممکن است صفحه شما در مرورگر تلفن همراه یا با وضوح کمتر به درستی نمایش داده نشود، که باعث می شود پیوندها یا دکمه ها در دسترس نباشند یا به راحتی دیده نشوند.
تحلیل مسیر
آیا مسیرهایی از طریق سایت شما وجود دارد که محبوب تر از سایرین باشد، و اگر چنین است، آیا این مسیرهایی هستند که می خواهید کاربران دنبال کنند؟ ممکن است مسیری مانند صفحه اصلی > صفحه محصول > سبد خرید > تسویه حساب را برای کاربران خود در نظر داشته باشید، اما ممکن است مسیر محبوب تری مانند صفحه اصلی > محصول > جستجو > نتایج جستجو > جستجو > نتایج جستجو > خروج پیدا کنید. این مسیر غیرمنتظره میتواند مواردی مانند عدم یافتن محصولات مورد نظر توسط کاربران یا عدم دریافت نتایج مفید توسط جستجوی داخلی شما را نشان دهد. همچنین ممکن است از صفحه جدیدی که معرفی کرده اید، مانند صفحه اصلی جدید یا صفحه محصول جدید، چیزی مانند کاهش غیرمعمول ترافیک را مشاهده کنید. بررسی کنید که آیا طراحی صفحه جدید، پیوندها یا کنترلهایی را که اجازه میدهد ترافیک به صفحاتی که میخواهید کاربران وارد شوند، در دسترس و دید کاربران هستند یا نه.
منابع:
https://support.google.com/analytics/answer/1709395?hl=en&ref_topic=2542044#zippy=%2Cin-this-article
https://support.google.com/analytics/answer/1713056?hl=en&ref_topic=2542044#zippy=%2Cin-this-article